נהיגה זהירה – מה אסור לנו לעשות וכמה נשלם אם יתפסו אותנו

2,595

לפני כמה שבועות סערו הרשתות החברתיות בגלל נהג שקיבל קנס על גירוד ברגלו בעת שחיכה ברמזור, וכדי שלא יקרו לכם דברים שכאלה חשוב שתכירו את התקנות של המשטרה כלפי נהגים.

התקנות נועדו להבטיח את שלומם של הנוסעים והולכי הרגל ולמנוע תאונות דרכים, כך שבמקום להתרעם על התקנות פשוט סעו לפי החוק.

קנס על גירוד ברגל

לפני מספר שבועות הבחין שוטר סמוי בנהג שמעכב את התנועה ולא מסתכל על הכביש, לכן עיכב אותו ורשם לו דו"ח. באותו המעמד הנהג קיבל את הדו"ח ולאחר מכן הגיש תביעת נגד וגם טען בתקשורת כי הוא בסך הכל גירד ברגלו. מן המשטרה נמסר בתגובה כי בזמן קבלת הדו"ח הנהג כלל לא טען שגירד ברגלו. אנחנו לא באמת יודעים מה התרחש באותו מעמד והאם הנהג אכן גירד ברגל, אבל כדי להימנע מדוחות מיותרים חשוב להכיר את כללי המותר והאסור של משטרת ישראל.

נהיגה
2 ידיים על ההגה?

זהירות בדרכים

תאונות דרכים הן אחד מגורמי המוות והפציעה הגבוהים בעולם, ואחד הגורמים המרכזיים לתאונות הוא חוסר ריכוז בנהיגה. כאשר מדברים על חוסר ריכוז לא מתכוונים לרגע של הסחת דעת, אלא לעיסוק בדברים אחרים בשעת הנהיגה.

אתם לא זוכרים הרבה משיעורי הנהיגה שלכם שהתקיימו לפני שנים רבות, וגם לא את הטסט שעברתם בהצלחה. אתם לא ממש זוכרים את המבחן התיאוריה שעברתם, וגם לא יודעים לומר באופן מדויק מה תפקידו של כל תמרור ותמרור בכביש. אבל דבר אחד אתם חייבים לדעת כשאתם עולים על ההגה- מה אסור לכם לעשות בשעת הנהיגה.

לעשות דברים אחרים מלבד לנהוג זה מסוכן, אבל יש דברים שמסוכנים במיוחד. כיוון שהסיכון להיות מעורב בתאנות דרכים לא מרתיע את הנהגים באופן מספק, קיימים קנסות שניתנים בהתאם לחומרת העבירה שנעשתה. בדקנו עבורכם מה בדיוק אסור לעשות בשעת נהיגה, וכמה כסף נשלם אם יתפסו אותנו.

 

להוריד ידיים מההגה- הכלל הבסיסי אך הנתון לפרשנות

על פי תקנות התעבורה נהג הרכב חייב לאחוז את ההגה בשתי ידיים, והוא רשאי להוריד את אחת הידיים רק אם הוא צריך לעשות דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב. המשמעות של התקנה הזו היא שהידיים שלכם חייבות להיות על ההגה כל הזמן, ומותר לכם להוריד יד אחת רק לביצוע פעולות הכרחיות כמו הפעלת איתות, העברת הילוכים או טיפול במראה.

הבעיה של התקנה הזו היא הסובייקטיביות שלה. כך למשל, אם אתם נוסעים בכביש ומסירים את היד מההגה כדי להחליף תחנה ברדיו עשיתם דבר אסור, אולם תוכלו לטעון שלא נגעתם ברדיו אלא הפעלתם את המגבים. בנוסף, אפשר לטעון ששינוי תחנה ברדיו היא דבר הכרחי לנהיגה, שכן אתה כנהג עלול לאבד ריכוז בגלל שמיעת תכניות שגורמות לך עצבים.

אמנם קשה לאכוף את עניין הידיים על ההגה, אך כאשר הנהג עושה פעולות אחרות מלבד נהיגה הוא חשוף לקנס. לא משנה אם לא הספקת להתגלח, את רוצה לסדר את האיפור או שממש בא לכם להתחבק- אל תעשו את זה בנהיגה. רבים חושבים שאפשר לשתות קפה בנהיגה, ותחנות הדלק שמוכרות קפה מחזקות את המחשבה המוטעית הזו, אבל כל פעולה שדורשת מכם הורדה של הידיים מההגה שלא לצורך הנהיגה אסורה.

בחורה נוהגת
אין להוריד את המבט מהכביש לאורך כל הנסיעה

כל פעולה שלא קשורה לנהיגה- 500 ש"ח ו-6 נקודות

להתאפר, להסתרק, לשתות קפה, לקרוא עיתון, להתגלח או לעשות פרצופים לילדים במראה. כל הפעולות הללו מסכנות אתכם, את הנוסעים האחרים ברכב ואת הסביבה שמחוץ למכונית. הפעולות האלה יתפרשו על ידי החוק כנהיגה בקלות ראש וחוסר זהירות, ויזכו אתכם בקנס של 500 ש"ח ו-6 נקודות. בנוסף, אם הגעתם למצב מסוכן של חוסר שליטה ברכב, תקבלו 6 נקודות במקום, והזמנה למפגש עם שופט תעבורה.



שימוש בטלפון סלולרי- 1,000 ש"ח ו-4 נקודות

אתם בטח יודעים שאסור לדבר בפלאפון בשעת נסיעה ללא דיבורית, אבל שימו לב לכך שכל שימוש בפלאפון אסור. החזקה של הפלאפון, קריאה של SMS, שינוי מסלול ב-WAZE או צילום המכונית שלפניכם בשעת פקק, כל אלה אסורים והטענה שלא דיברתם כלל לא רלוונטית. מבחינת השוטר, אם החזקתם טלפון נייד ביד, השתמשתם בו, והמשמעות היא קנס של 1,000 ש"ח בתוספת 4 נקודות.

נהיגה עם טלפון
מסכן אותך, את הסובבים, ואת הכיס

אוזניות על שתי האוזניים- 250 ש"ח

אין לכם דיבורית ברכב, הספיקר לא עובד מספיק טוב ואתם ממש מוכרחים לעשות את השיחה הזאת. החלטתם להשתמש באוזניות, הרי הטלפון לא ביד שלכם, אז זה בטח בסדר. ובכן, לא מדויק. תוכלו לשים אוזניה על אחת האוזניים, אולם על שימוש באוזניות בשתי האוזניים תקבלו קנס של 250 ש"ח. כמו כן, שימו לב שאתם מטפלים באוזניה עוד לפני תחילת הנהיגה, או שתעצרו בצד כדי לסדר אותה.

 

נסיעה בשוליים- 250 ש"ח לאופנוע ו-750 ש"ח למכונית

נתיבי הנסיעה בכביש נתחמים על ידי שוליים צהובים משני צידיהם, ולכם הנהגים מותר לנסוע רק באמצע. יחד עם זאת, במקרים מסוימים מותר לנסוע בשול הימני. אופנוע רשאי לנסוע בשול הימני כאשר יש עומס תנועה כבד, ורכב כבד ואיטי שמאט את התנועה רשאי לנסוע בשול הימני במקומות בהם הכביש מאפשר זאת.

אופנוע שייסע בשוליים כאשר אין פקק יהיה חשוף לקנס של 250 ש"ח, ונהג מכונית פרטית שינהג את מכוניתו בשוליים יקבל קנס של 750 ש"ח ו-6 נקודות. רכב כבד שייסע בשוליים שלא לצורך (כלומר במקום בו הוא לא מעכב את התנועה) יקבל קנס של 250 ש"ח ו-4 נקודות.

 

בלימת פתע שלא לצורך- 250 ש"ח

יש כאלה שלא יבינו על מה מדובר בכלל, אבל בכתבה הפונה לנהג הישראלי אנחנו מניחים שיהיה מי שיבין במה מדובר. בעת הנסיכה בכביש אתם עשויים להרגיש רכב שנצמד אליכם מאחור. הנהג הממוצע יעבור נתיב או יאותת, אולם יש כאלה שלוקחים את החוק לידיים ובולמים בפתאומיות ומיד מאיצים כדי לרמוז לנהג שהוא נצמד. הפעולה הזו מסוכנת מאוד, ומפתיע שהיא בכלל עלתה על דעתנו. אם אתם לא מבינים את הסכנה שבפעולה הזו, אולי קנס של 250 ש"ח יגרום לכם להימנע.

 

נסיעה שלא בכיוון החץ- 500 ש"ח ו-6 נקודות

בואו נדמיין לרגע סיטואציה לא נדירה בכלל. אתם מגיעים לצומת מרומזר בו שלושה נתיבים. שניים מהנתיבים מאפשרים להמשיך ישר ואילו הנתיב השלישי פונה ימינה. אתם מזהים את העומס בשני הנתיבים ובוחרים להתחכם. אתם עולים על הנתיב הימני, עוקפים את כל הפקק, ובסופו של דבר ממשיכים ממנו ישר בניגוד למסומן בחץ. אולי התרגיל הזה יאפשר לכם לחסוף כמה שניות, אבל הוא מסוכן, מיותר וגם עלול לעלות לכם בקנס של 500 ש"ח וב-6 נקודות.

אמנם עבירה על חוקי התעבורה כוללת קנס, אולם בסופו של דבר התקנות והחוקים האלה הם לטובתכם. הכביש הוא מקום מסוכן, ועל ידי הקפדה על הכללים נוכל להפוך את כבישי ישראל למקום בטוח יותר. תשומת לב, הימנעות מעיסוקים אחרים וריכוז בנהיגה יאפשרו לנו לשמור על החיים, בעזרתכם.

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.

דילוג לתוכן