טראנד המכוניות החסכוניות

2,536

אנחנו נוסעים במכונית לעבודה, לקניות, להורים, לבקר חברים וגם לטייל. כל הנסיעות האלה דורשות דלק, שעולה לנו כסף רב, לכן טבעי שנרצה מכונית חסכונית.

בנוסף, המודעות לסביבה עלתה, ומכוניות חסכוניות נחשבות ידידותיות יותר לסביבה, כאשר חלקן משלבות גם מנוע חשמלי שמזהם פחות. הצורך במכוניות החסכוניות השתלב עם האינטרס של הממשלה, כך החלו להימכר יותר ויותר מכוניות היברידיות.

בשנת 2010 החליטה הממשלה על הטבות מס במכירת מכוניות היברידיות בישראל. באותו הזמן עמד היקף המכוניות ההיברידיות על 1.4% משוק הרכב הישראלי, ואילו כיום מהווה השוק הזה כ-9% מהשוק. זו עלייה מרשימה, שאין דרך אחרת לתאר אותה מלבד טראנד המכוניות החסכוניות.

 

המכוניות החסכוניות- קווים לדמותן

מכונית חסכונית היא מכונית שצריכת הדלק שלה נמוכה לעומת מכוניות אחרות. ההגדרה של מכונית חסכונית היא הגדרה סובייקטיבית, ומשתנה בהתאם לנורמה. אם רוב המכוניות יציגו נתונים של 30 ק"מ לליטר דלק, אזי מכונית חסכונית תהיה מכונית שמציגה נתונים טובים יותר של 40 ק"מ לליטר דלק. אבל המציאות בה אנחנו חיים ורודה פחות בדוגמה שהבאנו, ומכונית שמציגה נתונים של 20 ק"מ לליטר כבר נוטה לתחום החסכוני.

יצרניות הרכב כל הזמן עמלות על ייצור מכוניות חסכוניות יותר על ידי שיפור המנוע וחיסכון במשקל. כיום גם מכוניות משפחתיות וג'יפונים מציעות צריכת דלק נמוכה יחסית למה שהיה בעבר, וכולם רוצים להצטרף לטראנד המכוניות החסכוניות.

רכב חשמלי
רכב היברידי של חברה טיוטה

מדוע מכונית חסכונית עדיפה?

הסיבה המרכזית שתוביל אתכם לחפש דווקא מכונית חסכונית היא מחירו היקר של הדלק. בכל נסיעה אתם שורפים דלק, וככל שהנסיעות שלכם קצרות יותר כך צריכת הדלק טובה פחות. אתם קופצים לסופר או לדואר, לוקחים את הילד לחוג כדורגל ומחזירים את הילדה מחוג בלט. כל נסיעה כזו היא דלק, או במילים אחרות, כסף שיורד לכם מחשבון הבנק.

קניית מכונית היא עניין יקר, וגם מחיר הביטוח מוסיף להוצאות הרכב משקל בטבלת ההוצאות החודשיות, אבל הוצאות דלק הן עניין גדול במיוחד. אתם מוציאים המון כסף על דלק, ובעזרת מכונית חסכונית תוכלו לחסוך הרבה כסף.

גם שיקולים של איכות הסביבה משפיעים על הביקוש הגבוה של מכוניות חסכוניות. מכוניות שצורכות כמות גבוהה של דלק נחשבות למזהמות כבדות יותר של הסביבה, ומכונית חסכונית תפחית את הזיהום. המודעות הסביבתית של האזרחים, והארגונים הירוקים שלוחצים גורמים ליצרניות הרכב להתמקד במכוניות חסכוניות יותר, וכך יותר ויותר אנשים בוחרים במכוניות האלה.

 

אפשרויות לחיסכון

בפני יצרניות הרכב עומדות דרכים שונות להציג לקהל מכונית חסכונית בדלק. מנועי דיזל נחשבים חסכוניים יותר וגם ייצור מכוניות קטנות וקלות יותר היא אפשרות שעשויה להפחית את צריכת הדלק של המכונית, אבל נדמה שהעתיד נמצא במכוניות ההיברידיות.

רכב היברידי הוא כזה המשלב שני מנועים: מנוע מסורתי המבוסס על בעירה פנימית, ומנוע חשמלי. במרבית המכוניות ההיברידיות שני המנועים פועלים יחדיו בהרמוניה, כאשר מחשב הרכב שמותקן במכונית מחליט על אופן פעולת המנועים. המחשב מזהה איזה מנוע כדאי להפעיל בעל שלב, וכך חוסך באנרגיה.

רכבים אלה נחשבים רכבים אקולוגים, כיוון שמנוע הבעירה פועל פחות מבמכונית בעלת מנוע בנזין בלבד. מנוע בנזין נחשב מזהם במיוחד, ושימוש במנוע חשמלי בחלק מהזמן מפחית את פליטת החומרים המזהמים.

אבל עם כל הכבוד לאיכות הסביבה, היתרון המרכזי של הרכבים ההירידיים הוא האפשרות לחסוך בדלק. רכב היברידי צורך פחות דלק ומאפשר לחסוך בהוצאות, אך החיסכון תלוי ברכב שתבחרו, ובצורת הנהיגה שלכם. המאפיין הבולט ביותר של הרכבים ההירידיים הוא כיבוי המנוע האוטומטי בזמן עצירה. כך למשל, כאשר אתם עומדים ברמזור המנוע החשמלי נכבה, וחוזר לפעול כאשר אתם חוזרים לנסוע. בנוסף, כאשר הרכב נוסע במהירות נמוכה פועל מנוע החשמל במקום מנוע הבנזין.

פג'ו חשמלי
השילוב בין מנוע בנזין לחשמל

כמה אפשר לחסוך?

רכב היברידי עשוי לחסוך בין 30 ל-50 אחוז בצריכת הדלק. אם ניקח כדוגמה את המקרה האידיאלי, הרי שאם צריכת הדלק שלכם עם מכונית בנזין היא 1,000 ש"ח בחודש, עם מכונית היברידית תחסכו 500 ש"ח בחודש, שהם 6,000 ש"ח בשנה – סכום לא מבוטל בכלל.



רכבים אמינים ושקטים

מלבד היותם חסכוניים בדלק, רכבים היברידיים גם נחשבים אמינים ומציעים חווית נהיגה שקטה יותר. הסוללה של הרכב מחזיקה מעמד בדרך כלל קרוב  ל-10 שנים, והרכיבים החשמליים האחרים נחשבים לאמינים. בנוסף, מנועים חשמליים שקטים יותר ממנועי בנזין ומציעים חווית נהיגה נעימה יותר. עלויות טיפול נמוכות ומיעוט בעיות מכניות גם הם תורמים לעלייתם של המכוניות החסכוניות הללו.

החסרון המרכזי של המכוניות ההיברידיות הוא מחירן ההתחלתי הגבוה ביחס לרכבים בעלי מנוע בעירה. יחד עם זאת, כדי לעודד קנייה של מכוניות חסכוניות הפחיתה המדינה את המיסוי עליהן. כך טראנד המכוניות החסכוניות מקבלת דחיפה חזקה מהמדינה, שבהשפעת ארגונים ירוקים מפחיתה את המס על מכוניות שמזהמות פחות. המיסוי על רכבים בישראל נקבע גם על פי דרגות הזיהום של הרכב, וכעת ברכישת רכב היברידי תוכלו לחסוך כ-30% מהמס.

הצפה של מכוניות היברידיות

היתרונות הרבים של המכוניות ההיברידיות וכוחם הרב של פעילי איכות הסביבה והשפעתם על הסביבה הפרלמנטרית גורמים למכוניות חסכוניות להפוך לעתיד של עולם כלי הרכב. בספטמבר 2017 הודיעה חברת אסטון מרטין הבריטית כי החל משנת 2025 היא תייצר רק רכבים היברידיים. הכרזתה של החברה הגיעה על רקע הצהרתה של ממשלת בריטניה כי עד שנת 2040 תיאסר מכירת רכבים המונעים בדלק ובנזין ברחבי המדינה. עד שנת 2040 יעברו עוד כמה שנים, אך אלה הכרזות משמעותיות שמשפיעות על שוק כלי הרכב כבר כיום.

אמנם הכרזתה של אסטון מרטין מעט קיצונית, אך היא מצטרפת לחברות רבות שהודיעו על הטיית הייצור לרכבים היברידיים וחשמליים שנחשבים חסכוניים. כך לדוגמה, חברת וולוו הודיעה כי החל משנת 2020 תשווק רק מכוניות חשמליות.

ממשלת ישראל אמנם לא הודיעה על כך שתאסור מכירת מכוניות בנזין ודיזל בישראל, אך ההטבות במיסוי בהחלט השפיעו על שוק המכוניות החסכוניות בארץ. כל עוד מספר המכוניות ההיברידיות שנמכר בישראל היה נמוך הטבת המס ניתנה באופן מלא, אולם כעת, עם ההצפה של מכוניות היברידיות בארץ וטראנד המכוניות החסכוניות נראה שהמדינה תשקול שנית את נושא ההטבות. ככל שיותר מכוניות חסכוניות נמכרות בישראל במסגרת הטבת המס כך הממשלה נאלצת לסבסד יותר עסקאות, ובשלב מסוים הברז יסגר.

התחרות בשוק המכוניות החסכוניות והטבות המס שנתנה הממשלה גרמו להיקף המכירות של מכוניות חסכוניות לעלות מ-1.4% ב-2010, ל-9% בסוף 2017. זו עלייה משמעותית, שעשוי לגרום לממשלה להפסיק את הטבות המס.

 

איזה מכונית חסכונית כדאי לי לקנות?

אם גם אתם רוצים להצטרף לטראנד המכוניות החסכוניות ולרכוש מכונית היברידית או חשמלית כדאי שתדעו מה חשוב לבדוק. ראשית עליכם לחשוב איזה סוג נסיעות אתם נוסעים: אם אתם נוסעים נסיעות בין עירוניות רבות כנראה שעדיף לכם לרכוש מכונית דיזל חסכונית, אבל אם מרבית הנסיעות שלכם בעיר כדאי לחשוב על מכונית חשמלית. אם אתם משלבים נסיעות עירוניות ובין עירוניות מכונית היברידית היא כנראה מה שמתאים לכם.  

 

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.

דילוג לתוכן