טיפים: כל הדגשים החשובים להעברת בעלות

2,214

התקשרתם למוכר, נסעתם במכונית, ביקרתם במכון בדיקות וסגרתם מחיר. הכל הושלם על הצד הטוב ביותר מלבד דבר אחד- העברת הבעלות. רגע לפני שאתם נוסעים לסניף הדואר הקרוב כדי להשלים את העסקה, הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לסיים את הליך הקנייה בצורה טובה יותר.

 

קונים מכונית יד שנייה

מכונית חדשה מהניילון זה בהחלט כיף, אבל העניין הכספי לא מאפשר לנו לעשות כל מה שאנחנו רוצים. מכונית יד שנייה היא אפשרות זולה וזמינה יותר עבור מרבית האנשים, לכן קניית מכונית יד שנייה נפוצה מאוד. הדרך לרכישה של המכונית ארוכה וכוללת מספר שלבים. תחילה יש לבצע חיפוש באתרים שונים כדי למצוא מכונית שמתאימה לכם, לאחר מכן תתקשרו למוכרים פוטנציאליים, תיפגשו איתם ותבדקו את הרכב. אחרי שכל התנאים הללו יתקיימו ותהיו מרוצים מהמכונית שעומדת על הפרק תעברו לשלב הסופי שכולל תשלום והעברת בעלות.

 

מהי העברת בעלות?

העברת בעלות היא העברה של המכונית מידיו של המוכר לידיו של הקונה, והיא למעשה מהווה חותמת רשמית על קניית המכונית. בשונה מהוצאת רישיון רכב מדובר בשירות הניתן באופן בלעדי בבנק הדואר במעמד הקונה והמוכר או מיופי כוחם. בסיום פעולת ההעברת הבעלות מעודכן מחשב משרד התחבורה בשינוי בבעלות הרכב.

ההליך נשמע פשוט, אולם לא חסרים מקרים של אנשים שלא ידעו את הכללים במלואם ומצאו עצמם נתקעים שעות בדואר, ואף נאלצים לחזור שוב ביום אחר. כדי שלכם זה לא יקרה ריכזנו עבורכם מספר טיפים מועילים.

העברת בעלות
שטר מכר – העברת בעלות

לא לשכוח את המסמכים הדרושים

הטיפ הזה עשוי להישמע בנאלי, אבל הוא החשוב ביותר. אם תגיעו לסניף הדואר בלי תעודת זהות ורשיון רכב פשוט לא תוכלו לבצע את ההעברה. במידה והמוכר או הקונה מבצעים את הפעולה באמצעות מיופה כוח יש להחזיק בייפוי כוח ובתעודת הזהות המקורית של מייפה הכוח. אתם עלולים להיתקל בבקשה ליפוי כוח מודפס מצד הפקיד בדואר, אולם אין חובה להביא אחד מודפס, וגם ייפוי כוח בכתב יד אמור להספיק. כדי למנוע ויכוחים וקשיים כדא להדפיס ייפוי כוח רשמי מראש.



וודאו התאמה בין הפרטים השונים

גם אם המוכר נחמד ומשדר רושם אמין במיוחד עליכם לבדוק שהרכב אכן רשום על שמו. חשוב להתאים בין הנתונים המופיעים ברשיון הרכב לבין הפרטים הרשומים בתעודת הזהות של המוכר. וודאו כי מספר לוחית הזיהוי תואם את המספר המופיע ברשיון הרכב, וכי מספר המנוע תואם למספר המופיע ברשיון. כדאי לדעת שגם אם מדובר ברכב שהמנוע שלו הוחלף, מספר המנוע החדש צריך להיות מעודכן ברשיון. בנוסף עליכם לבדוק את מספר השילדה של הרכב, שמופיע מתחת למכסה המנוע, ולהתאים אותו למספר הרשום ברשיון.

מספרי השילדה והמנוע מוטבעים באמצעות חריטה על מנת למנוע זיופים, וכדאי שתבדקו את הדברים הללו כדי להימנע מתרמיות ובעיות בהמשך. זיכרו שבדיקה מדוקדקת בשלב הראשוני תוכל לחסוך לכם הרבה עוגמת נפש בעתיד.

 

בידקו האם הרכב גנוב

מה הסיכוי שזה יקרה דווקא לכם אתם בטח שואלים, אבל הסיכוי הזה תמיד קיים ואתם רוצים להימנע ממנו, לכן עליכם לבדוק האם הרכב גנוב. מדובר בבדיקה פשוטה מאוד אותה תוכלו לבצע בלחיצת כפתור באתר משטרת ישראל.

ההליך פשוט מאוד: אתם נכנסים לאתר משטרת ישראל, מזינים את מספר הרכב במקום המתאים, לוחצים על כפתור בדוק רכב ומקבלים תשובה מידית. אם הרכב גנוב כדאי לדווח למשטרת ישראל, ואם הוא לא גנוב תוכלו לעבור לשלב הבא.

בידקו האם הרכב ממושכן

משכון הוא מונח משפטי המתאר נכס המשועבד כערובה לחיוב, וכאשר אתם רוכשים רכב יד שנייה אתם צריכים לוודא שהוא אינו ממושכן, כלומר אינו משועבד בעבור חוב. את הבדיקה תוכלו לעשות בסניף הדואר במעמד העברת הבעלות, אולם כדאי לבצע את הבדיקה עוד קודם לכן כדי למנוע בזבוז זמן.

אם תגיעו לסניף הדואר כדי להעביר בעלות ותגלו שהרכב ממושכן תאלצו לחכות להסרת המשכון, שבדרך כלל לא יוכל להתבצע עוד באותו יום, לכן חשוב לבדוק זאת עוד קודם לכן. את הבדיקה אפשר לעשות באמצעות שיחת טלפון למשרד התחבורה, ובחלק מהמקרים המשכון הוסר על ידי הבנק, אולם לא עודכן במשרד התחבורה. במקרה כזה המוכר יצטרך לדבר עם הבנק ולוודא שהוא מעדכן את משרד התחבורה.

הערת נוספת לגבי משכון ושיעבוד היא שלא כל המשכונות מופיעות בדואר, כיוון שחלק מהמשכונות לא מדווחים לדואר ישראל. כדי לבדוק את העניין העניין באופן וודאי תוכלו להיכנס לאתר רשם המשכונות שם תוכלו לבדוק את העניין.

 

בידקו האם הרכב מעוקל

אם הרכב מעוקל זה יצוין ברשיון הרכב, בפינה הימנית התחתונה שלו, אך חשוב לדעת שיתכן כי העיקול הוטל בטרם הונפק הרשיון. כדי לבדוק את העניין הזה תצטרכו לפנות למשרד הרישוי, שם תוכלו לברר האם הרכב מעוקל.

 

מי משלם?

ביצוע העברת הבעלות תעלה לכם 215 ש"ח, אך השאלה בה תיתקלו כאשר תגיעו לדואר היא מי משלם. על פי משרד התחבורה האחריות על ביצוע העברת הבעלות מוטלת על הבעלים היוצא, אולם מקובל לחלק את תשלום האגרה בין המוכר לקונה ובחלק מהמקרים הקונה הוא זה שמשלם. כדאי לסגור את הנושא הזה כאשר מסכמים על התשלום בעבור המכונית כדי לחסוך את המבוכה בשעת ביצוע ההעברה בסניף הדואר.

 

מתי מבצעים את ההעברה?

על פי הוראות משרד התחבורה יש לרשום את שינוי הבעלות בתוך 15 יום ממועד מכירת הרכב, וחשוב להבין שכל עוד לא בוצעה ההעברה העסקה לא הסתיימה. ההמלצה היא לבצע את ההעברה במקביל לתשלום עבור הרכב, ומיד לאחר מכן לקבל את הרכב החדש.

 

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.

דילוג לתוכן