מוכרים את הרכב? חכו רגע ותקרוא את זה

2,718

טרייד אין, ליסינג, מגרשי מכוניות, רכבי 0 ק"מ ועוד- שוק הרכב הוצף באפשרויות קנייה ומכירה, ומכירת מכונית על ידי אדם פרטי הפכה להיות עניין מסובך ביותר. רגע לפני שאתם ניגשים למכור את המכונית המשומשת, הכנו לכם מדריך שיעזור לכם.

 

רגע לפני שאתם מתחילים במכירת המכונית, קחו בחשבון את המהפכה שעבר שוק המכוניות המשומשות בשנים האחרונות. אם בעבר השוק נשלט על ידי אנשים פרטיים שבסך הכל רצו למכור את המכונית שלהם, כיום הוא נשלט על ידי תאגידים ומגרשי מכוניות שמחפשים להרוויח כמה שיותר מהעסקה.

החברות הגדולות שולטות בשוק, ומציעות גם שירותים נלווים כמו ביטוח ומימון, שירותים אותם מוכר פרטי לא יכול להציע. בשוק המשומשות מתערבבים יחד המוכרים הפרטיים והחברות הגדולות, כאשר החברות הגדולות נהנות מעדיפות על פני הגורמים הפרטיים. אתה כמוכר פרטי רוצה למכור את המכונית במחיר הטוב ביותר, אבל בשוק רווי בגורמים גדולים וחזקים זה עשוי להיות מעט מסובך. רגע לפני שאתה מתייאש ופונה למגרש רכב או לטרייד אין קבל את המדריך המלא למכירת רכב פרטי.

 

למי מיועד המדריך?

המדריך שערכנו מיועד לאנשים פרטיים שמעוניינים למכור את המכונית שלהם. אנחנו לא מכוונים לסוחרי רכב, אלא לאנשים כמוני וכמוך, שיש להם מכונית פרטית והם מעוניינים להיפטר ממנה במחיר טוב. במדריך תמצאו את כל השלבים שתעברו מרגע ההחלטה על מכירת הרכב ועד העברת הבעלות לקונה.

מפתח רכב

מצב השוק

לפני שאתה מתחיל לפרסם את הרכב, עליך להכיר את מצב השוק הנוכחי. גם אם מכרת כבר מכונית לפני עשר שנים, השוק השתנה מאז, ועליך להתעדכן. שוק הרכב רווי במכוניות ליסינג והשכרה, שנמכרות במחירים זולים עם מימון ואחריות ויהיה לך קשה להתחרות בהם. עליך לברר מהם הרכבים הנפוצים בחברות ההשכרה, ואם הרכב שלך משתייך לקטגוריה הזו עליך לקחת זאת בחשבון כגורם שיקשה עליך לקבל מחיר שתאהב.

חברות הליסינג מציעות גם רכבי 0 ק"מ. אלה מכוניות שכבר נרשמו במשרד הרישוי אך לא נסעו על הכביש. הן מוצעות כמכוניות יד שנייה, אך המחיר שלהן קרוב יותר למכוניות יד ראשונה. אתה לא לגמרי מתחרה בהם, אך האפשרות שהן פותחות בפני הקונה, עם אפשרויות המימון שמציעות חברות הליסינג מוריד קונים משוק המכוניות המשומשות הפרטיות. לכן, אם אתה מוכר מכונית נפוצה יחסית שנמכרת אצל חברות הליסינג תהיה חייב לקחת בחשבון פשרה בגזרת המחיר. לעומת זאת, אם המכונית שאתה מוכר לא נפוצה כל כך, ואפילו נדירה, תוכל לדרוש מחיר גבוה מהמחירון.

 

איך תקבע את מחיר הרכב?

אחרי שהבנת את מצב השוק הכללי, חשוב מאוד לעשות סקר שוק מעמיק ולהבין באיזה חלק ממוקם הרכב שלך. מידע כללי לא מספיק, וחשוב להתעדכן במחירונים השונים שיש באינטרנט, כאשר שני המחירונים הנפוצים הם מחירון לוי יצחק ומחירון יד 2. לוי יצחק מוכר על ידי חברות הביטוח, ובדרך כלל מציג מחיר גבוה יותר, אך זה לא תמיד כך. עליך להכיר את ההפרשים בין המחרונים ולדעת שהקונה יתבסס על המחירון הנמוך יותר, ואתם תצטרכו להיפגש איפשהו באמצע.

כדי להחליט באיזה מחיר למכור את הרכב שלך עליך להשתמש במחירונים ולהכניס למשוואה את הנתונים השונים של הרכב. איזה יד הוא? כמה ק"מ הוא נסע? האם הוא עבר תאונות? רכב מיני, משפחתי גי'פ  ועוד. אם הרכב שלך נפוץ בחברות הרכב תהיה צריך להציע אותו במחיר נמוך יחסית, אבל זה לא אומר שאתה חייב להתפשר. מכוניות מליסינג והשכרה נחשבות בעייתיות יותר, ולמוכרים פרטיים יש אמינות מסוימת שלחברות האלה הן.

בניגוד לחברות הרכב שפועלות בריחוק מסוים מהמוצר, אתה הבעלים של הרכב ומכיר אותו לפני ולפנים. אתה יודע מה הם היתרונות והחסרונות שלו, מאילו בעיות הוא סובל ואילו דברים הוא עבר. הקונה חושש שאתה מסתיר ממנו את האמת וככל שתפחית את אי הוודאות שלו תוכל להתקרב למחיר שאתה מעוניין בו. היסטוריית טיפולים מפורטת, קבלות על הטיפולים במוסך ועל חלפים שקנית ואפילו היסטוריית טיפולים מהבעלים הקודם של המכונית- כל אלה יסייעו לך ליצור אמון עם הקונה ולדרוש מחיר גבוה יותר.

פרסום

אתה מכיר את השוק ותמחרת את הרכב בהתאם אליו, כעת עוברים לשלב המעשי- הפרסום. בעבר פרסום של רכב משומש היה מבוסס על מודעה על החלונות האחוריים של המכונית ובעיתונים, אולם בעידן הדיגיטלי בו אנו נמצאים הפרסום העיקרי הוא דרך האינטרנט.

הפרסום הוא חלק מרכזי בתהליך המכירה, ושיווק אפקטיבי של המכונית יאפשר לכם להגיע לקהל קונים רחב ולמכור אותה. כאמור, הפרסום העיקרי של המכונית שלכם יהיה באינטרנט, אולם חשוב להבין את ההבדל בין פלטפורמות הפרסום השונות. לא דומה פרסום באתר יד 2 לפרסום בפייסבוק, וחשוב שתבינו את ההבדל בניסוח המודעה.



פרסום בלוח רכב

כאשר אתם מפרסמים בלוחות אינטרנטים עליכם לנסח מודעה בהירה ככל האפשר. הקפידו על שפה תקנית, ללא שגיאות כתיב ועל סימני פיסוק. בנוסף, ציינו את כל הפרטים באופן מדויק. איזה יד אתם, עד מתי יש לאוטו טסט, קילומטראז' מדויק וצבע. ליפות את המציאות לא יעזור לכם, בסוף הקונה יגיע לרכב ויראה בדיוק את מה אתם מנסים למכור לו. חשוב להכניס גם תמונות למודעה ועדיף לצלם אותו אחרי שהוא עבר שטיפה.

 

פרסום ברשתות החברתיות

פרסום בלוחות רכב יחשוף את הרכב שלכם לקונים פטנציאליים שיושבים ומחפשים מכונית, אבל הרשתות החברתיות יחשפו את המכונית שלכם לכולם. פייסבוק, טוויטר וואטסאפ- כולנו נמצאים כל הזמן ברשתות החברתיות ונחשפים לפוסטים והודעות מסוגים שונים. היתרון של פרסום באפיקים האלה הוא היכולת למשוך את תשומת הלב של קונים פוטנציאליים. בנוסף, אתם יכולים ליהנות משיתופים שיגרמו לעוד ועוד אנשים לקרוא את המודעה שלכם.

בניגוד למודעות בלוחות מכוניות, כאן כדאי לתת ליצירתיות לזרום. פוסט קולח בפייסבוק יכול ליצור הד, לקבל שיתופים רבים ואולי להביא לכם את הקונה המיוחל. בנוסף, כדאי לפרסם בקבוצות שונות שמיועדות לכך.

 

 מודעה פיזית

אמנם זה מעט מיושן, אבל זה עדיין עובד. אתם נוסעים במכונית, ואנשים נחשפים אליה כל הזמן. אם תשימו מודעה פשוטה וברורה על החלונות תוסיפו חשיפה. קונה שנחשף למודעה בדרך כלל ישהה באיזור הגאוגרפי שלכם, מה שיקל על המפגש איתו אם הוא מעוניין. את המודעה תדפיסו על דף A4, ותקפידו מידע בסיסי בלבד- ציינו שהרכב למכירה, טלפון, ושנתון או מחיר.

 

שיחה ראשונית

פרסמתם את המודעה והטלפונים מתחילים לזרום. כדאי לנהוג באדיבות, לענות לשאלות באריכות ובדיוק, ולציין את כל הפרטים הידועים לכם. הקפידו לא להתחייב בטלפון, ולא לסגור על מחיר. גם אם אתם מוכנים להתגמש במחיר, שימרו את המשא ומתן לפגישה. השלב הבא הוא קביעת פגישה, וצאו מנקודת הנחה שהקונה מעוניין ברכב, לכן הוא זה שייסע אליכם.

 

הפגישה

עוד לפני הפגישה כדאי לדאוג לניקיון של הרכב, ולכיסוי ביטוחי עבור נהגים נוספים, כיוון שהקונה ירצה לבצע נסיעת מבחן ועדיף שזו לא תתבצע ללא ביטוח. זיכרו שהקונה הטריח את עצמו עד אליכם, לכן תקדישו לו זמן וסבלנות, ענו על שאלותיו והציגו לו את המסמכים הרלוונטיים. בדרך כלל הקונה יהיה מעוניין גם בביקור במכון בדיקה- זה לגיטימי, אולם בגבולות הסביר. אתם לא תיסעו איתו למוסך בבאר שבע כאשר אתם גרים בתל אביב, אבל מוסך במרכז זה הגיוני.

 

מתי סוגרים עסקה?

אם הקונה מרוצה מהמכונית ומסכים למחיר שהצעת כנראה שהעסקה תיסגר במהירות, אבל בדרך כלל קיים פער בין המחיר שרצית לבין מה שהוא יסכים לשלם. בהתאם לפער עליך להחליט האם אתה מוכן להתגמש. אתה והקונה בזבזתם זמן על הפגישה והבדיקה, וכעת עליך לקחת הימור. אתה לא יודע מתי יבוא הקונה הבא וכמה כסף הוא יציע. אם מדובר בקונה רציני ופער לא גדול כנראה שכדאי לסגור עסקה.

 

תשלום והעברת בעלות

אחרי שסגרתם את העסקה כדאי לכתוב זיכרון דברים, ולעבור לשלב העברת הבעלות. אל תסכים להעביר את הבעלות על הרכב לפני שקיבלת את התשלום. אופן התשלום על הרכב משתנה, כאשר אחת הדרכים הנוחות היא העברת זה"ב בנקאית, שנראית באופן מידי בחשבון ואינה ניתנת לביטול. אפשרות נוספת היא שהקונה יילך איתך לסניף הבנק שלו ויוציא שיק בנקאי. משם תפנו אל הדואר כדי לבצע העברת בעלות. את טופס ביטוח החובה אתה צריך להשאיר אצלך, וכדאי שהקונה יעשה ביטוח חובה באותו רגע, דבר שניתן לבצע בשיחת טלפון פשוטה.

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.

דילוג לתוכן