רוצים להבין כמה עולה רכב חשמלי ? תנו לנו לעשות לכם סדר

6,288

כולם מסביב מדברים על מכוניות חשמליות, אבל כמה זה בכלל עולה? תנו לנו לעשות לכם סדר בעניינים.

 

הדלק מתייקר, הסביבה מזדהמת, והעולם צועד לעבר מכוניות שלא מונעות בבנזין או דיזל. בשנת 2017 המכונית הנמכרת בישראל הייתה מכונית היברידית, וחברות רכב רבות עוברות לייצר מכוניות היברידיות או חשמליות.

לפני שנסביר לכם כמה עולה רכב חשמלי, בואו נתחום רגע את הקטגוריה. מכונית רגילה וסטנדרטית נוסעת על מנוע בעירה, המבוסס על בנזין או דיזל. מכוניות היברידיות משלבות מנוע בעירה ומנוע חשמלי, ועושות שימוש בשניהם. הסוג השלישי של המכוניות, בו אנחנו נתמקד, הוא מכוניות חשמליות.

המכונית החשמלית מבוססת על מנוע חשמל בלבד ולא כוללת מנוע בעירה. יש לכך כמה משמעויות, כאשר המשמעות העיקרית היא שמרבית המכוניות החשמליות כיום מיועדות לנסיעה עירונית, כיוון שטווח הנסיעה של המנוע החשמלי עדיין קצר יחסית.

 

כמה עולה רכב חשמלי?

אז כמה עולה רכב חשמלי? כמו כל דבר אחר, זה תלוי. התחום עדיין נמצא בשלבים ראשוניים, אולם כבר קיים מגוון מכוניות חשמליות, והעלויות שלהם משתנות. בשוק קיימות מכוניות זולות במיוחד (כמו ה-Baojun E100, שעדיין לא נמכרת בישראל) ומכוניות יקרות כמו מכונית רגילה (כמו ניסאן ליף).

רכב היברידי חדש
ירוק יותר ויקר יותר

יותר קטן מרכב מיני – Baojun E100

ה-Baojun E100 של ג'נרל מוטורס היא מכונית מיני חשמלית קטנה במיוחד, שלא לומר זעירה, שמציעה טווח נסיעה של 160 ק"מ בין הטעינות. המכונית פותחה במסגרת מיזם משותף של ג'נרל מוטורס והחברות הסיניות Wuling ו-SAIC ומוצעת למכירה בסין תמורת 5,300 דולר בלבד.

זו מכונית חשמלית דו מושבית, שבאופן תיאורטי תוכל להימכר בישראל תמורת פחות מ-30 אלף שקל. המחיר הנמוך בארץ יתאפשר הודות להקלות המס למכוניות חשמליות, עליהם משלמים רק 10 אחוזי מס. יחד עם זאת, המכונית כנראה לא תגיע לישראל בקרוב, הן בגלל שהיא מיועדת לשוק הרכבים הסיני ומסובסדת על ידי הממשל, והן בגלל שכבל הטעינה שלה בעייתי לשימוש בישראל בגלל עניינים של הסכמי חסות.

 

כמו מכונית רגילה – ניסאן ליף

ניסאן ליף היא מכונית חשמלית משפחתית שצפויה להגיע לישראל בקיץ הקרוב. בדור הראשון שלה מכרה המכונית כ-300 אלף יחידות, והדור השני צפוי להגיע בקרוב ולעלות 140 אלף שקל לפחות. מדובר במחיר לא זול, אולם זו מכונית משפחתית לכל דבר, שכולל את כל היתרונות של רכב חשמלי: תחסכו בצריכת הדלק (חשמל זול יותר מדלק), תשמרו על הסביבה ותהנו מחווית נהיגה שקטה במיוחד.

סוגייה נוספת שצריכה להעסיק אתכם כאשר אתם שוקלים רכישת מכונית חשמלית הוא נושא הטעינה. רוב המכוניות לא נטענות עם שקע חשמלי רגיל, ודורשות התקנת עמדת טעינה מיוחדת. התקנתה של עמדה כזו עשויה לעלות אלפי שקלים, וחשוב לבדוק האם התקנת העמדה כלולה במחיר שתשלמו על המכונית.

 

כמו קלנועית מהירה – CitySpirit

ה- Baojun E100 הסינית נמכרת במחיר נמוך במיוחד, אולם היא לא תגיע לישראל בזמן הקרוב. רכב חשמלי זעיר אחר שדווקא כן נמצא בארץ הקודש הוא ה- CitySpirit. זהו רכב קומפקטי שיכול להכיל עד שני נוסעים ומאפשר נסיעה של 100 ק"מ בין טעינה לטעינה.

העיצוב של הרכב, וגודלו המינימלי מזכירים קלנועית, אבל בפועל זהו רכב שיאפשר נהיגה עירונית במהירות מקסימלית של 80 קמ"ש. את הרכב ניתן להטעין בכל שקע חשמלי, וכדי לנסוע מאה ק"מ תידרשו לחבר אותו לחשמל למשך 6 שעות תמימות. מבחינת עלויות, לילה של טעינה יעלה 2 שקלים בלבד, כך על פי היבואן.

מבחינת אבזור, כולל הרכב מזגן, GPS, מצלמה קדמית ואחורית, חלונות חשמליים, נעילה מרכזית וגג פנורמי. העלות שלו לא נמוכה – 47 אלף ש"ח. עלות הביטוח נמוכה יחסית – כ-600 שקלים ואגרת הטסט היא 44 שקלים בלבד.

מכוניות חשמליות נמכרות במחירים שונים ומשונים. ברחבי העולם אפשר למצוא מכוניות במחירים זולים במיוחד, אולם בישראל המחירים דומים יותר למחירי מכוניות להן מנועי בעירה.

כדי להחליט האם משתלם לכם לרכוש חשמלי עליכם לחשוב כמה אתם נוסעים ברכב. אם אתם מבצעים נסיעות רבות בכל חודש יתכן שישתלם לכם לרכוש רכב חשמלי. יחד עם זאת, קחו בחשבון שלא תוכלו לנסוע למרחק רב בלי להטעין אותו.

נתח השוק שתופסים הרכבים ההיברידיים עולה בהתמדה. רגע לפני שגם אתם מצטרפים למגמה העולמית, קבלו את היתרונות והחסרונות של הרכבים ההיברידיים.

בשנת 2017 איוניק – המכונית ההיברידית מבית יונדאי – הייתה המכונית הנמכרת בישראל. העלייה במכירתם של רכבים היברידיים נובעים ממספר יתרונות שהם מספקים, אולם עם היתרונות באים גם החסרונות. כדי לעזור לכם להחליט האם כדאי לעבור למכונית היברידית, ריכזנו עבורכם את היתרונות והחסרונות הבולטים של המכוניות האלה.

 

נוסע יותר מרכב חשמלי

מכונית היברידית היא מכונית שעושה שימוש בשני מנועים: מנוע חשמלי ומנוע בעירה. קיימות כיום גם מכוניות חשמליות, אולם השילוב של שני המנועים מסייע להתגבר על מספר בעיות בהן נתקלות מכוניות חשמליות.

מנוע החשמל, בדומה למנוע בנזין מוגבל. צריך לטעון אותו מראש והוא מספק חשמל לרכב, עד שאוזלים כוחותיו. טעינה של מנוע בעירה היא עניין פשוט מאוד – עוצרים בתחנת דלק, מכניסים את משאבת הדלק לפיית הרכב ומתדלקים – עניין שנמשך דקות אחדות. מנוע חשמל לעומת זאת צריך זמן ארוך יותר כדי להיטען. לכן מכוניות חשמליות מיועדות בעיקר לנסיעה עירונית.

מנוע היברידי פותר את הבעיה הזו, כיוון שכאשר נגמרת הסוללה המכונית פשוט עוברת להשתמש במנוע הבעירה. בחלק מהמכוניות, כמו במיצובישי אאוטלנדר מבוססת טכנולוגית PHEV, מסוגל מנוע הבעירה גם לטעון את הסוללה החשמלית תוך כדי הנסיעה.

בנסיעה במכונית הפועלת על חשמל בלבד נדרש זמן טעינה ארוך וישנה הגבלה גדולה על כמות הקילומטרים, בעוד במכונית היברידית יש הגבלה פחותה וטעינה מהירה יותר.

רכב חשמלי



חיסכון בדלק

מכוניות היברידיות (וגם חשמליות) מאפשרות לכם לחסוך בהוצאות הדלק. דלק הוא עניין יקר, בטח בהשוואה לחשמל. בנוסף, בכלל הרצון לשמור על איכות הסביבה המדינה מעודדת שימוש במכוניות הנוסעות על חשמל.

החיסכון בדלק יהיה משמעותי בעיקר אם אתם נוסעים נסיעות רבות בכל חודש. רכב היברידי יהיה יקר יותר מרכב רגיל, וכדי שאכן תחסכו מספיק בדלק כדי שזה יהיה משתלם יהיה עליכם לנסוע די הרבה.

 

איכות הסביבה

אחת הסיבות המרכזיות לעלייתם של הרכבים ההיברידיים הוא נושא איכות הסביבה. מדינות מעודדות פיתוח של מכוניות כאלה כדי לשפר את מצב החיים על פני כדור הארץ וכדי להפחית את פליטת הגזים המזהמים.

רכבים היברידיים משפרים את נצילות הדלק – כלומר, הם משתמשים בדלק בצורה חכונית יותר ואף מפחיתים את השימוש בו באמצעות שימוש בחשמל. נכון, גם חשמל פוגע בסביבה, אולם מדובר בפגיעה קטנה יותר, ועדיפה על פני דלקים.

רכבת חשמלית מהירה
גם הרכבות בדרך הירוקה

תחזוקה והחלפת סוללה

לרכבים היברידיים יש גם חסרונות, כך לדוגמה נושא התחזוקה של הרכב. לגבי עלות הטיפולים הדעות חלוקות, ומדובר במכונית שעדיין נמצאת בראשית דרכה כך שקשה לקבוע האם הטיפולים ברכב היברידי יקרים יותר. נושא אחר בגזרת התחזוקה הוא הסוללה, שדורשת החלפה אחת לזמן מה. ההערכה היא שיש להחליף את הסוללה של הרכב ההיברידי בכל 5 שנים, ועלות ההחלפה אינה זולה.

 

נוחות הנסיעה

קיימת מחלוקת לגבי נוחות הנסיעה ברכבים היברידיים. המתנגדים טוענים שהמשקל הכבד של הרכבים האלה, בגלל שני המנועים שיש בהם, גורם לנסיעה פחות חלקה. לעומת זאת, המצדדים ברכבים היברידיים טוענים שמדובר ברכבים שמספקים חווית נסיעה טובה יותר, בין השאר בגלל שדוושת הגז מספקת כוח מקסימלי מיד כשלוחצים עליה. אנחנו מעריכים שעניין נוחות הנהיגה משתנה מרכב לרכב, וניתן למצוא מכוניות היברידיות נוחות יותר ופחות, ממש כמו במכוניות רגילות.

 

רכב במשקל כבד

אחת הטענות הבולטות כנגד רכבים היברידיים הוא המשקל הרב שהם שוקלים. במכונית היברידית שני מנועים, וגם סוללה חשמלית ששוקלת לא מעט. כל אלה מהווים משקל כבד שמפריע לנהיגה החלקה במכונית. המשקל פוגע בהאצה ובבלימה של הרכב, וגורם לחווית הנהיגה להיות נוחה פחות ואפילו לפגוע בבטיחות.

 

המחיר

חיסרון נוסף של רכבים היברידיים מתבטא במחירם הגבוה ביחס למכוניות רגילות בקניית רכב חדש. אמנם המדינה מעודדת רכישת רכבים היברידיים, ומעניקה הטבת מס 30% על הרכבים הללו, אך עדיין מדובר במכונית יקרה יותר. אם משווים בין מכונית היברידית חסכונית במיוחד לבין מכונית רגילה ובזבזנית בדלק, כנראה שמשתלם לקנות מכונית היברידית, אבל אם ההשוואה היא בין מכונית היברידית סטנדרטית למכונית בעלת מנוע בעירה חסכוני, כנראה שלא ישתלם לרכוש מכונית היברידית.

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.

דילוג לתוכן