מכרז רכבים של המשטרה – כל מה שרציתם לדעת

7,417

 

אם בעבר מכרזי הרכב של המשטרה התמקדו בסוחרי הרכב, הרי שבשנים האחרונות מקיימת המשטרה גם מכרזים פתוחים שפונים אל הציבור הרחב. אז אם אתם מעוניינים לקנות מכונית יד שנייה, אולי כדאי שתחשבו על מכרז הרכבים של המשטרה?

מה קורה למכוניות המשטרה?

המשטרה מחזיקה כמות גדולה של מכוניות, אך האם חשבתם פעם מה קורה למכוניות המשטרה המשומשות? כמו כל חברה גדולה, גם המשטרה מעוניינת להחזיק ברכבים מדגם חדש יחסית, ולא במכוניות ישנות שעלולות לעשות בעיות. כך ניידות סיור ורכבי מנהלה משמשים את השוטרים בעבודתם, ובכל כמה שנים מוחלפים בחדשים, בעוד המכוניות הישנות מוצאות את דרכן לשוק הפרטי.

מכרזי הרכב של המשטרה אינם דבר חדש, אלא שבעבר הם פנו בעיקר לסוחרי רכב וחברות גדולות שעסקו בתחום המכוניות המשומשות. במקום להתמודד עם מכירת המכוניות לגורמים פרטיים מכרה המשטרה את המכוניות המשומשות לסוחרי רכב, מה שהקל עליה את התהליך, אך גרם לכך שהיא תרוויח פחות.

בשנים האחרונות חל שינוי במדיניות המשטרה, ומכרזי הרכבים נפתחו לקהל הרחב. בכל שנה נערכים 7 מכרזים בצורה מרוכזת במגרש הרכב בבית דגן. המכירה מתבצעת על ידי מכרז, ומנוהלת על ידי מנהל הרכב הממשלתי. כל אחד שמעוניין להשתתף במכרז יכול להגיע למגרש הרכב בבית דגן, להתרשם מהיצע המכוניות הרחב ולהגיש הצעה מסודרת.

מגוון רכבים משטרתיים
שינוי במכירת הרכבים המשומשים

איזה רכבים נמכרים במכרז?

במסגרת המכרז נמכרים רכבי משטרה משומשים בהם המשטרה כבר לא מעוניינת. אין זה אומר שרכבים אלה פגומים, אלא שהמשטרה מעוניינת להתחדש ברכבים חדשים במקומם. בנוסף, נמכרים גם רכבים מחולטים, כלומר רכבים שעוקלו או הוחרמו בעקבות עבירות פליליות שנעשו בהם.

 

חלק מרכזי בשוק כלי הרכב המשומשים

בעקבות השינוי במדיניות המשטרה והבחירה לפתוח את המכירה לגורמים פרטיים חל גידול חד במכירה לגורמים פרטיים. למשטרה כלי רכב רבים, והאפשרות לרכוש מכונית משומשת מגוף אמין מושכת אזרחים רבים. כתוצאה מכך מגרש המכרזים בבית דגן הפך לשחקן דומיננטי החולש על נתח מכובד של שוק מכירות כלי הרכב המשומשים בישראל. בכל שנה נמכרים כ-1,500 רכבים משטרתיים וכ-200 רכבים מחולטים, ואין ספק שמדובר במספרים לא מבוטלים.

 

יכולת ההצטיידות של המשטרה השתפרה

הבחירה למכור מכוניות לשוק הפרטי חוללה שינוי חיובי גם במשטרה עצמה. יכולת ההצטיידות של המשטרה ברכבים חדשים, איכותיים ובטיחותיים השתפרה משמעותית, כיוון שהמכוניות המשומשות נמכרות ישירות לציבור ללא גורם מתווך שגוזר קופון על המכירה.

כאשר המשטרה מוכרת מכונית לסוחר רכב, והוא מוכר את הרכב לציבור מרוויח הסוחר סכום על חשבון המשטרה ועל חשבון הרוכש העתידי, ומכירה ישירה פשוט מגדילה את הרווח. בצורה הזו המשטרה מרוויחה כסף רב יותר על המכוניות שהיא מוכרת, וכך יכולה להצטייד במכוניות ברמה גבוהה יותר. בשנת 2014 למשל, עמד היקף המכירות של רכבי משטרה ורכבים מחולטים על 53 מיליון שקלים, כסף שתרם אחר כך לייעול סביבת העבודה של השוטר בעזרת ציוד מתקדם יותר.

בדיקה והשבחה

המכוניות שנמכרות על ידי המשטרה לא מוצעות לציבור כפי שהן ישירות מן השטח, אלא עוברות קודם בדיקות וטיפולים. עוד בטרם פתיחת המכרז לציבור עוברים כלי הרכב המשטרתיים בדיקה מקיפה, וטיפולי השבחה בסיסיים על מנת לשפר את מצבם. הרכבים המחולטים לעומת זאת לא עוברים טיפולים כאלה ונמכרים כפי שהם.

ניידות משטרה או רכבי מנהלה?

כאמור, במכרז מוצעים רכבי מנהלה, ניידות ורכבי שטח וגם רכבים מחולטים. אם אתם שוקלים להגיע למגרש ולהגיש הצעה על אחת המכוניות עליכם להבין תחילה את ההבדלים בין הסוגים השונים. ניידת סיור למשל, היא מכונית שראתה הרבה. מכוניות סיור נוסעות קילומטרים רבים וכתוצאה מכך סובלות משחיקה רבה. לכן, בחירה במכונית סיור תהיה חכמה רק אם אתם מצליחים לרכוש אותה במחיר נמוך באופן משמעותי מאוד.

לעומת זאת, במגרש המכוניות בבית דגן תוכלו למצוא גם מכוניות רבות שנמצאות במצב אטרקטיבי. אם אתם לא מבינים במכוניות כנראה שיהיה לכם קשה לזהות איזה רכב כדאי ואיזה לא, אולם אם יש לכם הבנה מסוימת בתחום תוכלו למצוא שם מציאות של ממש.

חשוב להבין שכיאה לגוף גדול ומסודר, מטפלת המשטרה במכוניות שברשותה באופן מסודר וקבוע. המכוניות המשומשות הן מכוניות שהוצאו משירות אחרי 5 שנות פעילות. זה לא פרק זמן קצר, אבל גם לא פרק זמן ארוך מדי כאשר מדברים על מכונית משומשת ממוצעת.

 

איך זה עובד?

המכוניות נמצאות במגרש בבית דגן ונמכרות בשקיפות מלאה. לכל מכונית מוצמד טופס בדיקת רכב והיסטוריית טיפולים מפורטת. למרות השקיפות, חשוב לזכור שאתם לא מקבלים אחריות על תפקודו העתידי של הרכב, ומרבית המכוניות נמכרות גם ללא טסט.

כדי להשתתף במכרז עליכם לשלם אגרה של 25 ש"ח. בתמורה לתשלום תקבלו טופס הצעה בו תוכלו להגיש הצעות על עד 10 רכבים. בנוסף, תידרשו לצרף צ'ק בגובה 10% מסך ההצעה על לכל הצעה שהצעתם. כך לדוגמה, אם תגישו הצעה על 5 רכבים תצטרכו לצרף 5 צ'קים שונים בנוסף ל-25 ש"ח דמי אגרה.

בסופו של דבר הביקור במגרש הרכב בבית דגן לא שונה באופן מהותי ממגרשי רכב אחרים. הרכבים מסודרים במגרש, וסוכני מכירות של המשטרה מסתובבים בשטח ומסייעים למתעניינים. ההבדל המשמעותי שהמכירה היא בצורה של מכרז, כאשר מי שמציע את ההצעה הגבוהה זוכה.

 

איזה רכב כדאי לי לרכוש?

אחד הדברים החשובים בקניית מכונית יד שניה הוא בדיקת הקילומטרים שנסעה המכונית. מכונית עם קילומטראז' גבוה עשויה לסבול מבעיות שונות, וערכה של מכונית כזו יורד באופן משמעותי. כמו בכל מגרש מכוניות, גם במכרז הרכב של המשטרה תוכלו למצוא מכוניות עם קילומטראז' משתנה, אך שימו לב להבדל בין רכבי מנהלה ששימשו קציני משטרה, לבין ניידות הסיור. רכבי המנהלה נעים על קילומטראז' סביר של 100-150 אלף ק"מ ואילו ניידות הסיור נעות בטווח של 300-350 אלף ק"מ.

אם אתם לקוח פרטי ממוצע שלא יודע כיצד לתקן רכב משומש ולגרום למצב שלו להשתפר עדיף לכם להתמקד ברכבי המנהלה, שמצבם דומה למכוניות משומשות וחדשות שנקנות מליסינג. את ניידות הסיור כדאי שתשאירו לסוחרי הרכב שיידעו כיצד להפיק מהן משהו בעל ערך.

אם רכבי המנהלה הם קנייה בטוחה יחסית ורכבי הסיור הם סיכון מחושב, הרכבים המוחרמים הם הימור מוחלט. מדובר במכוניות מסוגים שונים שנמכרות ללא פרטים על מספר הטיפולים שהן עברו, ללא טופס בדיקה וללא שום אחריות. תוכלו למצוא מכוניות במצב חיצוני טוב, ומכוניות במצב רעוע לחלוטין, אולם אין לכם דרך לקבל מושג על מצבו האמיתי של הרכב. אפשר למצוא מציאות במחירים מגוחכים, אולם יכול להיות שתשקיעו כאן כסף ברכב שלא יחזיק מעמד יותר משלושה ימים.

 

רכבים לפירוק

במסגרת המכרז נמכרות גם מכוניות המיועדות לפירוק. אלה מכוניות שהורדו מהכביש והסיכוי היחיד שלהן לחזור אליו הוא כחלק חילוף במכונית אחרת. המכוניות הללו מיועדות למגרשי פירוק ומוסכים שיפיקו רווח ממכירת החלקים.

פירוק רכבים ישנים
המכוניות היפות של פעם…

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.

דילוג לתוכן